Fetter

I huvudsak delar man in de olika fetterna i två klasser, de bra fettyperna och de dåliga fettyperna. Till de bra hör fleromättade och enkelmättade fetter. Till de dåliga hör omättade fetter och transfetter.

Enkelmättade fetter hittar man i saker som nötter och oliver. Enkelmättade fetter är bra på det viset att de sänker det dåliga kolesterolet och höjer det bra kolesterolet.

Fleromättade fetter finns i fisk och skaldjur samt en del vegetabiliska oljor (som majs- och solrosolja). Fleromättade fetter har liknande egenskaper som enkelmättade fetter.

Mättade fetter kommer från animaliska produkter. Exempel på sådana är ägg och kött. Mättade fetter har motsatt effekt gentemot enkelmättade fetter, de höjer värden av kolesterol i blodet. Ett högt kolesterolvärde ökar chansen till hjärt- och kärlsjukdomar.

Transfetter är ett fett som skapas genom att man kombinerar vätgas och vegetabilisk olja. Detta används sedan för att få längre hållbarhet på olika livsmedel. Transfetterna höjer det dåliga kolesterolet och sänker det bra kolesterolet. Man bör alltså undvika detta så gott det går.

Tänk alltså på vad maten du äter innehåller.

Kroppsfett

Det finns en mängd olika varianter på hur man kan räkna ut sitt kroppsfett, speciellt på nätet. Man ska dock vara medveten att de flesta av dessa får fram totalt felaktiga värden. Om du har en våg som räknar ut ditt kroppsfett visar den också med allra största sannolikhet fel. De sätt som någorlunda korrekt kan mäta kroppsfett är röntgen, tank- eller kalipper-metoden.

Bantning

När man bantar försöker man tillfälligt förändra sitt intag av föda för att gå ner i vikt. Grundidén med banting är att man på något sätt ska göra av med mer energi jämfört med vad man får i sig genom sin kost.

Bantningsmetoder
Idag finns en uppsjö olika metoder som används vid bantning. Några av dem är omdiskuterade medan andra är gamla “klassiker”.

Lågkalori
Då man använder denna metod försöker man gå ner i vikt genom att äta mindre kalorier. Genom att äta så få kalorier som möjligt kommer kroppen till slut att börja bränna fettet då det dagliga intaget av kalorier är mindre än det kroppen använder.

GI
Denna metod innebär att man äter mat med lågt GI-värde. Idén är att detta ska göra att man känner sig mer mätt än med vanlig mat och därför äter mindre vilket till slut gör att man går ned i vikt.

Atkins
När man följer Atkins metod försöker man undvika att äta kolhydrater. Detta gör att kroppen börjar förbränna fettet och man går ner i vikt.

LCHF
LCHF är en släkting till Atkins. I denna diet undviker man till stora delar kolhydrater medan man ökar intaget av fett. Detta skall minska tillexempel insulinet som binder fett.

Vilken metod man väljer måste avgöras från person till person. För vissa fungerar en metod för andra en annan. Det bästa är att testa sig fram och se vad som passar bäst.

Historien om BMI

Metoden att mäta BMI togs från början fram av en man vid namn Adolphe Quetelet. Den kallades då Quetelet-metoden. Under 1970-talet började man förstå med hjälp av data från bland annat ”Seven Countries Study” att BMI var ett bra sätt att mäta övervikt på. I tidsskriften Journal of Chronic Diseases beskrev Ancel Keys att BMI var det bästa sättet att uppskatta övervikt hos en befolkning. Nuförtiden använder många den för att uppskatta övervikt på enskilda personer även om detta inte var det ursprungliga syftet med metoden.

Man insåg dock tidigt att enbart BMI kan vara missvisande speciellt på unga och personer som är ovanligt vältränade.

BMI och gränsvärden

Gränsvärdena man använder för BMI är numera tagna från WHO. Det har dock tidigare funnits ett flertal definitioner på var gränsen för övervikt och undervikt har gått. I tillexempel USA var gränsen för övervikt länge i intervallet 27-28. Detta har senare sänkts till 25. I vissa asiatiska länder rekommenderar man en ännu lägre gräns ner mot 23 då man i dessa länder är mer småväxta.

Man ska vara medveten om att de gränser som WHO har satt upp är inte baserade på någon vetenskaplig studie så en viss variation beroende på var man är i världen bör vara förväntad. Antagligen kommer framtida studier komma fram till fler avvikelser i skalorna.

Du kan enkelt räkna ut din BMI här: Räkna ut BMI